Ekosystem 3 Sawanna - recenzja trzeciej odsłony serii pięknych karcianek
Seria gier Ekosystem od wydawnictwa Nasza Księgarnia doczekała się trzeciej odsłony. Tym razem gracze zapoznają się ze stworzeniami zamieszkującymi afrykańska sawannę. Osobiście bardzo lubię tę serie i na kontynuacje czekałem z niecierpliwością. Czy zaspokoiła moje wymagania? Zapraszam na recenzję gry Ekosystem 3 Sawanna.
Na wstępie zacznijmy od tego, że Ekosystem 3 Sawanna pod wieloma względami nie różni się od poprzedniczek. Ponownie mamy do czynienia z grą o układaniu tytułowego środowiska z kart. Główną mechaniką jest tu draft kart, a zasady są niezwykle proste. Wybieramy kartę z reki, układamy w swoim ekosystemie i podajemy resztę kart rywalowi obok. Jeśli czytaliście moje recenzje gier Ekosystem lub Ekosystem 2 Rafa koralowa to wiecie czego się spodziewać. Niemniej poprzedni sequel wprowadził pewne odświeżające zmiany w mechanice, a trzecia część znów to robi i w pewnych szczegółach dotyczących przede wszystkim punktowania gra znów oferuje odmienne doświadczenie. Jeśli jesteście zainteresowani to zapraszam do lektury recenzji gry Ekosystem 3 Sawanna. Jeśli jednak poprzednie gry was w ogóle nie zainteresowały to tutaj też nie znajdziecie nic dla siebie.
Co nowego w Ekosystem 3 Sawanna?
Wspomniałem powyżej jak wygląda zarys rozgrywki. Ekosystem 3 Sawanna jest grą bardzo prostą w swoich zasadach. To praktycznie surowy draft kart połączony z push your luck. Mając karty na ręce musimy podjąć decyzję, którą wybrać i umieścić w swoim ekosystemie. Nie wiemy, czy uda nam się zrealizować plany, więc każde wyłożenie kart wiąże się z ryzykiem, że nie wyciśniemy z nich punktów. Niemniej zazwyczaj większość zagranych kart jednak przełoży się na jakieś punkty na koniec.
Gracze układają wzorem poprzedniczek ekosystemy złożone z 20 kart w układzie 5x4. Pierwsze dziesięć układa się podając karty zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Następnie rozdaje się po kolejne 11 kart na ręce graczy i podawanie odbywa się w przeciwnym kierunku. Ekosystem 3 Sawanna posiada tryb rozgrywki solo i dla dwóch graczy. Osobiście solo nie grywam, więc się nie wypowiem jak to tu działa. Za to w trybie dla dwojga nie mamy wirtualnego gracza, a zamiast tego dobieramy sobie przed każdym wyborem jedną dodatkową kartę z talii na rękę, a po wyborze karty jedną odrzucamy zanim podamy karty rywalowi. To uatrakcyjnia grę dwuosobową, ale osobiście nadal uważam, że Ekosystem 3 Sawanna jak i poprzedniczki są grami dla od 3 graczy. Taka specyfika draftu kart.
Najważniejszą nowością są zmiany w punktowaniu wynikające ze zwierząt i kart środowiska, jakie się pojawiają. Punktowanie przebiega według ustalonego schematu. Najpierw punktujemy karty środowiska, co pozwala sprawdzić, czy nasza sawanna jest przyjazna do życia. Następnie punkty otrzymujemy za zwierzęta roślinożerne. Ten podział na roślino- i mięsożerne zwierzęta jest kluczowy dla rozgrywki. Po punktowaniu gazel i żyraf przechodzimy do drapieżników. Najpierw gepardy polują na gazele znajdujące się po ukosie. Te dzikie koty polują też stadami, więc każdy może zapunktować za te same gazele. Punktowanie kończymy usunięciem z ekosystemu kart zjedzonych zwierząt. Teraz przechodzimy do lwów, które muszą polować z ukrycia, czyli muszą sąsiadować z trawami. Każdy lew zjada jedno zwierze roślinożerne, o ile takie pozostało w ekosystemie. Dopiero teraz sprawdzamy słonie, które nie lubią towarzystwa więc dają punkty za swoją obecność, ale odejmują za sąsiadujące zwierzęta, więc jeśli w międzyczasie dzikie koty zjadły takie zwierzęta to unikniemy strat w punktach. To nie koniec bufetu, ponieważ dopiero teraz do punktowania przechodzą padlinożercy, którzy otrzymują punkty za puste pola po zjedzonych zwierzętach.
W efekcie gracze w trakcie rozgrywki muszą w nowy sposób planować umieszczenie zwierząt. Konieczne jest branie pod uwagę tego, jak w trakcie punktowania będzie się zmieniał ekosystem. Dosłownie trzeba zadbać, aby krąg życia funkcjonował w odpowiedni sposób i dla wyłożonych zwierząt nie zabrakło pożywienia.
Wrażenia z gry Ekosystem 3 Sawanna
Jak już wspomniałem powyżej gra Ekosystem 3 Sawanna wprowadza nową hierarchie punktowania, która faktycznie wpływa na to, jak postrzegamy nasz ekosystem i nieco inaczej musimy podchodzić do kombinowania w czasie rozgrywki. Gra przez to stała się minimalnie trudniejsza, ale nadal zachowuje charakter serii. Pokazuje za to jak powinno się ewoluować serie gier. Otrzymujemy bardzo podobną karciankę do poprzedniczek, która oferuje odświeżające podejście do kombinowania.
Efekt jest taki, że w Ekosystem 3 Sawanna gra się nadal bardzo przyjemnie. Ponownie bardzo podoba mi się rozgrywka wpisana w rzeczywiste funkcjonowanie konkretnego ekosystemu. Trzecia odsłona podobnie, jak poprzedniczki jest nieedukacyjną grą, która faktycznie potrafi czegoś nauczyć. Trzeba jednak mieć świadomość, że duży wpływ na to ile punktów zbierzemy ma losowość. Nie wiemy, jakie karty do nas wrócą i czy uda nam się zrealizować nasze plany. Część graczy ma uczulenie na losowość i push your luck, więc analogicznie ten tytuł raczej nie przypadnie im do gustu. Dla mnie to przyjemny filer, w którym zwycięstwo jest sprawą drugorzędną.
Cieszy mnie, że wydawca rozwiązał problem liczenia punktów. W każdej z odsłon liczenie zajmuje mniej więcej tyle czasu co sama rozgrywka. To trochę frustrujące, a co więcej w Ekosystem 3 Sawanna to usuwanie zwierząt może być odrobinę kłopotliwe dla graczy, którzy zaliczają pierwszy kontakt z takimi grami. Szczęśliwie do każdej odsłony serii są już dostępne oficjalne kalkulatory. W instrukcji najnowszej gry znajdziecie kod QR przekierowujący na stronę z kalkulatorem, gdzie tylko wprowadza się swój układ kart i aplikacja podaje wynik. Sprawdzaliśmy i kalkulator liczył dobrze! To sprawiło, że faktycznie każda z odsłon może być traktowana jak sielankowa karcianka do zabawy po pracy, czy relaksujących rozgrywek międzypokoleniowych.
Musze się odnieść także do świetnej szaty graficznej. Ponownie gra przeszła lifting względem wydania zagranicznego. Za oprawę odpowiadała znów Martyna Szpil-Augusiewicz i zadbała o fenomenalne ilustracje. Obiektywnie ta gra jest piękna. Niemniej muszę przyznać, że ze względu na prywatne upodobania w bezpośrednim zestawieniu skąpana żółtym słońcem sawanna przegrywa dla mnie z błękitem rafy koralowej i zielenią łąk oraz lasów. Chodzi jednak o całkowicie subiektywne predyspozycje mojej pokręconej osoby.
Czy Ekosystem 3 Sawanna jest najlepsza odsłoną serii?
To bardzo ciężkie pytanie, na które nie łatwo odpowiedzieć. Zasadniczo pod względem mechaniki Ekosystem 3 Sawanna jest najbardziej rozwinięty i ciekawy. Niemniej dla mnie lepszy jest Ekosystem 2 Rafa koralowa po części ze względu na temat i kolorystykę, a po części na nieco mniej skomplikowaną formę punktowania, przez co gra wydaje się bardziej sielankowa. Dwójka idealnie wpasowuje się w moje potrzeby jako takiego prostego, ale nie prostackiego filera. Trzecia część jest zaś fantastycznym rozwinięciem formuły, która w moim mniemaniu doskonale spisze się po solidnym ograniu poprzedniczki.
Wizualnie drugie miejsce na liście mojego prywatnego rankingu zająłby pierwszy Ekosystem. Jednak jest on najprostszą z tych gier i pod względem mechanicznym poleciłbym go przede wszystkim do zabawy z najmłodszymi dziećmi zaczynającymi przygodę ze współczesnymi grami bez prądu lub dla graczy mających bardzo małe doświadczenie. Nadal pierwsza część daje mi przyjemność, ale zdaję sobie sprawę, że jest to gra bardzo podstawowa w porównaniu do kolejnych odsłon.
Czy polecam Ekosystem 3 Sawanna? Zdecydowanie tak! Jeśli jesteście fanami serii, albo graliście w którąkolwiek z poprzednich odsłon i wam się podobało to trzecia część dostarczy wiele dobrej zabawy. To ciekawy filer i gra pozwalająca wciągać nowe osoby do naszego hobby. Jeśli tytuł was zainteresował to najtaniej Ekosystem 3 Sawanna znajdziecie na Ceneo. Sprawdzając link wspomagacie mojego bloga.
Ekosystem 3 Sawanna - kilka suchych faktów:
Polski wydawca: Nasza Księgarnia
Autorzy: Matt Simpson, Steve Schlepphorst, Daniel Davalos
Ilustracje: Martyna Szpil-Augusiewicz
Liczba graczy: 1-6
Wiek: od 8 lat.
Czas gry: ok. 20 min.