Na czym polega mechanika area control? Walka o terytorium w grach planszowych
Czym jest area control? To jedno z pytań, jakie można sobie zadać zaczynając przygodę z grami planszowymi. Wchodząc w świat planszówek jesteśmy zasypywani całą masą pojęć odnoszących się do mechanik, czy typów gier. Początkowo naprawdę ciężko się w tym połapać, dlatego zdecydowałem się na stworzenie cyklu artykułów i filmów omawiających najważniejsze pojęcia.
Zapraszam Cię również do odwiedzenia mojego słownika pojęć planszówkowych. Znajdziesz w nim zbiór wyjaśniający najważniejsze określenia oraz mechaniki dotyczące gier planszowych. W tym wpisie, odpowiem na pytanie stawiane wyżej, czyli dowiesz się nieco więcej o mechanice area control. Zapraszam Cię do lektury.
Na czym polega mechanika area control?
Nazwa area control to w wolnym tłumaczeniu kontrola obszaru. No i właśnie na tym polegają gry z tą mechaniką. Zadaniem graczy jest zdobywanie kontroli nad obszarami, co prowadzi do zwycięstwa. Oczywiście, jak to bywa z mechanikami, tak i ta jest wykorzystywana na różne sposoby.
W niektórych grach przejmowanie obszarów jest konieczne do zwycięstwa. Warunkiem wygranej jest bowiem kontrolowanie odpowiedniej ilości terenów. W innych grach obszary przejmujemy, aby pozyskać za nie pewne dobra lub punkty. Nie musimy jednak ich utrzymywać w celu odniesienia zwycięstwa.
Część gier pozwala graczom na wspólne zajmowanie pewnych terenów, ale nagrodę jaką one dają otrzymuje gracz posiadający największe wpływy. Nierzadko przejęcie jakiegoś terenu, jako pierwszy, może dać graczowi unikatową nagrodę. Wtedy rozpoczyna się wyścig o zajęcie najbardziej atrakcyjnych obszarów. Jak widzisz mechanika area control może być stosowana na różne sposoby.
Jakie są zalety i wady mechaniki area control?
Nie miałem okazji grać w naprawdę zaawansowane gry z mechaniką kontroli obszaru. Możliwe więc, że nie będę w stanie wskazać wszystkich jej zalet. Na podstawie swoich doświadczeń mogę jednak wskazać jako zaletę, interakcję między graczami.
Nie ważne, w jaki sposób zostanie wykorzystana mechanika area control. Zawsze mamy do czynienia z dużą interakcją między graczami. Czy to będzie proste w zasadach zabieranie sobie terenów, czy bardziej skomplikowane walki. Siadając do gier z kontrolą obszaru musicie być nastawieni na bezpośrednią rywalizację. Moi czytelnicy i widzowie wiedzą, że lubię tytuły, w których można sobie robić na paskudę, więc konkurowanie o obszary jest dla mnie sporym atutem. Jeżeli jednak nie lubisz walki na planszy to po prostu unikaj gier area control.
Część graczy za minus może też uznać stronę fabularną gier area control. Zazwyczaj historia pełni rolę tła, a gra skupia się na mechanikach i poczynaniach graczy na planszy. Nie liczcie raczej na tytuły opowiadające jakieś historie chyba, że sami sobie je stworzycie tocząc kolejne bitwy.
Jakie gry korzystają z mechaniki area control?
Walka o tereny brzmi, jak fundament dla ciężkich gier. Oczywiście wiele tytułów bitewnych wykorzystuje mechanikę area control, ale jak wspomniałem wcześniej nie miałem okazji zagrać w wiele zaawansowanych tytułów. Na szczęście ta całkiem przyjemna mechanika jest wykorzystywana także w prostszych grach. No i kilka takich pozycji mam w swojej kolekcji.
Kilka to w sumie dobre określenie, ponieważ są to aż trzy tytuły. Za to każdy z nich zalicza się do pozycji, które powinny przypaść do gustu początkującym graczom. Pierwszą z nich jest prawdziwy klasyk, czyli Carcassonne. O tej grze prawdopodobnie już wiesz. To był też jeden z pierwszych moich tytułów i opisywałem go na moim blogu oraz nagrałem materiał o dodatkach.
W Carcassonne budujemy mapę z kafli, które wykładając zajmujemy naszymi meplami. Rozgrywka jest niezmiernie prosta i polega właśnie na kontrolowaniu terenów. Gracze zajmują jakiś obszar (drogę, miasto, klasztor, pole) i zgarniają punkty po jego zamknięciu. Dużo bardziej bitewny charakter mają Cyklady. W tej grze rozgrywającej się w świecie greckiej mitologii walczymy o dominację w archipelagu wysp. Zwycięzcą zostanie gracz, który będzie kontrolował dwie (lub trzy w wariancie 2-osobowym) metropolie. Oznacza to, że będziemy walczyć o tereny wysp, na których możemy stawiać budynki, które później przekształcimy w metropolie.
W Cykladach musimy więc wyrywać obszary z rąk rywali i bronić swoich włości. Walka odbywa się na morzu i lądzie, a o wyniku potyczek decyduje ilość jednostek oraz rzuty kością. Kości można też wykorzystać w Small World od WarCraft. Ta gra trafiła do mnie, ponieważ, jako gracz komputerowy zagrywałem się w serię strategii WarCraft. Uniwersum przed zepsuciem go w WoW uwielbiałem i po prostu chciałem mieć tę grę.
Small World od WarCraft jest spin-offem serii Small World. Zarówno w podstawowej serii, jak i w tej na licencji WoW naszym zadaniem jest prowadzenie różnych ras i podbijanie kolejnych terenów. W naszym ruchu zajmujemy kolejne lokacje i w razie potrzeby bijemy jednostki rywali poprzez wykładanie większej ilości swoich wojaków. W ten sposób przepychamy się po planszach. Na koniec naszego ruchu zdobywamy złoto za ilość zajmowanych terenów. To naprawdę szybka i przyjemna gra, acz muszę w nią jeszcze pograć, aby pokusić się o recenzję. Co ważne, to wymienione przeze mnie gry są tytułami dla mniej zaawansowanych graczy. Może nie są to pozycje dobre, jako pierwsze gry, ale jeżeli macie już na koncie jakąś planszówkę to powinniście sobie dać radę ze zrozumieniem zasad. No dobra Carcassonne jest pod tym względem naprawdę banalne. W razie problemu zapraszam do mojego filmu z zasadami gry Carcassonne.
Mam nadzieję, że teraz już wiesz czym jest mechanika aera control. Gry opierające się na niej nie powinny Cię już zaskoczyć.
Interesują Cię gry area control? Bazę takich tytułów znajdziesz w globalnym serwisie BGG oraz polskiej bazie gramywplanszowki.pl. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.