Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?
fot. t3.com

Wsiąść do Pociągu
można nazwać rynkowym fenomenem. Seria gier planszowych skupiająca się na budowaniu połączeń komunikacyjnych zaskarbiła sobie rzesze fanów i wychowała całe pokolenie graczy. Niemal w każdym zestawieniu gier dla początkujących pojawiają się odsłony tej marki, która ma dziś w zasadzie status kultowy.

Alan R. Moon zaprezentował światu w 2004 roku grę pod tytułem Ticket to Ride, która szybko znalazła uznanie graczy. Pomysł na rozgrywkę był bardzo interesujący. Gracze musieli w trakcie rozgrywki zbierać zestawy kolorowych kart pociągów, aby móc je wymienić na możliwość zajęcia konkretnych połączeń na planszy. Za te połączenia otrzymywali punkty, ale także zajmując odpowiednie nitki realizowali bilety losowane na początku rozgrywki. To one były kluczowe dla punktacji, ponieważ niezrealizowane odejmowały dorobek punktowy. 

Pomysł na grę okazał się trafiony i szybko znalazła ona swoje miejsce na światowych rynkach. Połączenie pięknego wykonania i prostych zasad dały efekty. Tytuł z miejsca stał się gorąco polecanym gateway'em, a swoim wykonaniem wręcz szokował graczy wychowanych na prostych turlankach. Niewątpliwie Wsiąść do Pociągu zapisało się na kartach planszówkowej historii, dlatego zapraszam na podróż przez wszystkie odsłony tej kultowej serii!

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?


Podstawowe wersje Wsiąść do Pociągu


Wsiąść do Pociągu: USA początkowo nie miało dopisku wskazującego w jakim obszarze się rozgrywa. Ticket to Ride w 2004 roku zaskoczył wszystkich i zasłużenie zgarnął liczne nagrody. W tej odsłonie dostajemy bazowe reguły gry, które po krótce opisałem powyżej. Do niedawna była to najprostsza odsłona serii, ale to się zmieniło po debiucie wersji dla najmłodszych graczy. W Europie gra została też niejako wyparta przez kolejną odsłonę.

Wsiąść do Pociągu: Europa przyniosło drobne zmiany nie tylko obejmujące mapę. Tym razem gracze trafiają na Stary Kontynent w czasy poprzedzające wybuch I Wojny Światowej. Nowością w rozgrywce są tunele, które przed zajęciem wymagają przeprowadzenia operacji kopania. Drobna zmiana oraz ciekawsza zdaniem wielu graczy mapa sprawiły, że to ta odsłona stała się prawdziwym hitem wypierając z list gier dla początkujących oryginał.

Wsiąść do Pociągu: Niemcy jest odpowiedzią na fakt, iż rynek niemiecki jest jednym z najważniejszych na planszówkowej mapie świata. Nie mogło więc zabraknąć specjalnej odsłony poświęconej właśnie temu państwu. Mapa odwzorowuje czasy Cesarstwa Niemieckiego, a rozgrywka wprowadza dwie nowości. Jedną z nich jest zarządzanie pasażerami. W miastach znajdują się różnokolorowe pionki, które zbieramy w czasie rozgrywki. Na koniec otrzymamy za nie dodatkowe punkty. Podobnie, jak w europejskiej odsłonie w grze znalazły się bilety podzielone na długie i krótkie trasy.

Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy powstało jako nieco mniejsza gra dedykowana dla od 2 do 3 graczy. Problemem większych odsłon jest mała dynamika i znikoma interakcja przy mniejszych ilościach graczy. W tej wersji mapa jest mniejsza, a połączeń mniej. W efekcie tytuł zmienia się w swoisty wyścig, przy którym nieraz pokrzyżujemy szyki rywalom. Delikatna doza negatywnej interakcji wprowadziła powiew świeżości do serii, a pomysły z tej odsłony wykorzystano w późniejszym czasie.

Wsiąść do Pociągu: Dookoła Świata wprowadza wiele nowości i serwuje graczom gigantyczną mapę całego świata. Na niej znajdą się połączenia zarówno lądowe, jak i morskie. Wiąże się z tym zaimplementowanie dwóch talii kart dedykowanych rodzajom połączeń. Co więcej wśród biletów pojawiły się karty pokazujące kilka miast i wymagające stworzenia całej sieci połączeń. Wszystko uzupełnia możliwość budowy portów, które dają punkty zależne od posiadanych biletów. Nowości jest dość sporo, a sama gra zalicza się też do tych o znacznie większym gabarycie. To niestety sprawia, że jest też najdroższą odsłoną serii.

Wsiąść do Pociągu: Pierwsza podróż miało przystosować dobrze znaną mechanikę do obsługi przez młodszych graczy. Trzeba przyznać, że z grami z serii spokojnie poradzą sobie dzieci, które potrafią czytać. Natomiast w odsłonie dedykowanej najmłodszym zwiększono rozmiar wagoników, zmniejszono ilość tras i zastosowano na biletach ilustracje miejsc, do których trzeba dotrzeć. Dzięki temu maluchy mogą się bawić bez pomocy rodziców.

Tak się prezentuje pełna kolekcja podstawowych, samodzielnych gier z głównej serii Wsiąść do Pociągu. To jednak nie wszystko co ma do zaoferowania marka. Wspomnę tylko, że do powyższego grona ma jeszcze trafić Ticket to Ride: Northern Lights, które zostało zapowiedziane przez wydawnictwo Days of Wonder. Możemy być niemal pewni, że polski Rebel również wyda tę grę, jak i wszystkie inne tytuły z serii. Warto jeszcze nadmienić, że z okazji 10-lecia serii powstała odsłona Ticket To Ride: Anniversary, a z okazji 15-lecia pojawiła się również Wsiąść do Pociągu: Europa 15. rocznica, która w przeciwieństwie do jubileuszowej poprzedniczki była dostępna w Polsce. Obie gry mogły się pochwalić upiększoną szatą graficzną i specjalnie wykonanymi wagonikami. No to nadeszła pora przenieść się w świat rozszerzeń wymagających jednej z powyższych podstawek.

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?


Rozszerzenia do gier z serii Wsiąść do Pociągu


Wsiąść do Pociągu: USA 1910 jest w zasadzie dodatkową talią kart, które urozmaicają rozgrywkę. Dodatek podmienia oryginalne karty pociągów na nowe w wielkości znanej z innych odsłon. Do tego dochodzą dodatkowe karty biletów i karta Globtrotera. Dzięki nim można rozegrać jeden z trzech trybów rozgrywki.

Wsiąść do Pociągu: Europa 1912 to podobny pakiet, który dodatkowo oprócz nowych biletów i trybów rozgrywki wprowadza specjalne rozszerzenie Magazyny i Zajezdnie. Gracze otrzymują nowy element strategiczny do wykorzystania w czasie rozgrywki. Wielu miłośników serii uznaje ten dodatek za absolutnie obowiązkowy.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 1 - Azja pozwala rozegrać drużynowe zmagania dla 6 osób na tytułowej mapie. Plansza obejmuje swoim zasięgiem większość Azji od Indii po zachodnią część Chin. Na drugiej stronie znajduje się mapa Legendarna Azja do klasycznej rozgrywki. Na niej gracze zwiedzą obszary Indochin i Himalajów. 

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 2 - Indie i Szwajcaria pozostaje częściowo w Azji dzięki mapie poświęconej Indiom. Gracze mogą toczyć na niej rozgrywki dla maksymalnie 4 graczy, podczas gdy druga mapa Szwajcarii jest dedykowana do rozgrywki 2-3 osobowej. Alpejska mapa wprowadza połączenia z krajami przyległymi do Szwajcarii.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 3 - Afryka zabiera grających w podróż przez piaski pustyń i dzikie tereny sawanny. Mapa w tej grze ma dość specyficzny układ, który sprawia, że gracze będą bardzo często się nawzajem blokowali. Natomiast nowością są karty terenu, które zbieramy na podobnej zasadzie co karty pociągów. Z tym, że pozwalają one podwoić punkty za tworzone połączenie. W tym wypadku rozgrywka może się toczyć dla 2-5 graczy.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 4 - Holandia również jest przeznaczone dla 2-5 graczy i bez względu na ich ilość zawsze dostępne są podwójne trasy. Wszystko za sprawą kwitów przejazdowych, które wymagają opłacenia budowy połączenia. Pierwszy gracz na danej linii płaci odpowiedni koszt do banku, ale kolejny gracz płaci osobie, która już zajmowała daną trasę. Całość dopełniają bilety o niezwykle wysokich wartościach. W Holandii punkty sypią się w dziesiątkach. Rzuć okiem na recenzję Wsiąść do Pociągu: Holandia.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 5 - Zjednoczone Królestwo i Pensylwania serwuje nam dwie mapy z czego są one przeznaczone kolejno dla maksymalnie 4 i 5 graczy. Pierwsza plansza na Wyspach Brytyjskich wprowadza do gry mechanikę technologii i koncesji pozwalających na tworzenie połączeń między państwami składającymi się na Królestwo Brytyjskie. Z kolei w Pensylwanii do gry wchodzą kompanie kolejowe. Gracze w czasie rozgrywki gromadzą karty reprezentujące akcje w danych kompaniach i na koniec punktują m.in. za największe udziały.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 6 - Francja i Dziki Zachód ponownie bawi się formą rozgrywki. Francuska plansza dla maksymalnie 5 osób wymaga najpierw zbudowania torowisk i dopiero po tym można przejąć na nich połączenie. W przypadku Dzikiego Zachodu gracze muszą wyruszyć ze swojego miasteczka i w ten sposób rozbudowywać trasę. Ta mapa pozwala na rozgrywkę nawet 6 graczom.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 6.5 - Polska rzuca nas w wir czasów PRL-u. Specjalna mapa przygotowana dla wydawnictwa Rebel przedstawia kraj nad Wisłą i pozwala na rozgrywkę 2-4 osób. Oprócz klasycznej zabawy mamy także połączenia międzynarodowe, które pozwalają zebrać dodatkowe punkty za łączenie w sieć kolejnych państw. Za każdym razem kiedy dołączymy do sieci kolejny kraj pobieramy za wszystkie państwa karty punktów, a te są limitowane więc trzeba się spieszyć! Rzuć okiem na recenzję Wsiąść do Pociągu: Polska.

Wsiąść do Pociągu: Kolekcja Map 7 - Japonia i Włochy to kolejne dwie mapy, które oferują nowe mechaniki. W Kraju Kwitnącej Wiśni pojawiają się połączenia zarezerwowane dla szybkiej kolei. Mogą z nich korzystać wszyscy gracze do realizacji biletów, a osoba, która najbardziej przyczyni się do rozwoju tej sieci zgarnie dodatkowe punkty. Włoskie prowincje z kolei dają dodatkowe punkty za łączenie ze sobą różnych regionów.

Jak widać dodatków do Wsiąść do Pociągu nie brakuje. Powyższe pakiety wymagają do zabawy podstawowych odsłon. Należy jednak wspomnieć, że nie są one kompatybilne z WdP: Kraje Północy, które zawierają komponenty dla mniejszej ilości graczy i połączenia w innych kolorach. No, a jeżeli jeszcze Ci nie jest mało pociągów to zostały nam gry wchodzące w skład serii mniejszych spin-offów poświęconych miastom.

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?


Małe odsłony Wsiąść do Pociągu


W pewnym momencie wydawca gier z serii Ticket to Ride zdecydował, że przyda się serii małe odświeżenie w postaci nieco szybszych wersji przeznaczonych dla od 2 do 4 graczy. Tak powstały odsłony dedykowane miastom. Ich główne założenia pozostają takie, jak w bazowych wersjach, ale mniejsze mapy sprawiają, że dynamika rozgrywki jest naprawdę spora. Każda z tych małych odsłon zajmuje w komplecie graczy maksymalnie 20 minut.

Wsiąść do Pociągu: Nowy Jork było pierwszą z małych odsłon serii. Gracze zostali rzuceni na Manhattan, gdzie tworzą połączenia z taksówek. Fundament rozgrywki pozostał taki sam, a nowością są dodatkowe punkty za połączenia dochodzące do miejsc z atrakcjami turystycznymi. Na planszy zabrakło toru punktacji, więc te zlicza się na końcu z pomocą notesika.

Wsiąść do Pociągu: Londyn kontynuuje pomysły z poprzedniczki, ale wprowadza pewne zmiany. Powrócił tor punktacji na planszę, a punkty możemy zdobyć także za łączenie ze sobą odpowiednich pól. Miejsca na mapie mają przypisane punkty i gracz otrzyma wskazaną ilość punktów jeżeli połączy ze sobą wszystkie lokacje o tej samej wartości. Oprócz tego fundament rozgrywki i punktowania jest identyczny, jak w pozostałych odsłonach serii. Linie zajmujemy piętrowymi autobusami. 

Wsiąść do Pociągu: Amsterdam pozwala graczom wcielić się w holenderskich kupców, którzy swoimi wozami zaznaczają szlaki handlowe w jednym z największych miast-portów Europy. Głównym modyfikatorem rozgrywki są dodatkowe karty Towarów zdobywane za zajmowanie odpowiednio oznaczonych połączeń. Przynoszą one punkty na koniec graczom, którzy zgromadzili ich najwięcej.

Wsiąść do Pociągu: San Francisco zabiera graczy do słonecznej Kalifornii, gdzie jako turyści będą tworzyć połączenia różnymi środkami komunikacji i gromadzić różne pamiątki. Na mapie umieszcza się żetony Turystyki, które podczas budowania połączeń można gromadzić. Gracze mogą mieć tylko jeden żeton danego rodzaju, a tych jest w grze zawsze o jeden mniej niż grających. Im więcej pamiątek zgromadzimy tym więcej dodatkowych punktów na koniec otrzymamy. Ta odsłona jest zdecydowanie najbardziej kolorowa i cukierkowa z całej serii.

Wsiąść do Pociągu: Widmo jest specjalną edycją halloweenową, która może zająć nieco więcej czasu bo nawet ok. pół godziny. Mamy tu klimat duchów i koszmarów w wersji przebieranek z okazji święta duchów. Gracze zajmują połączenia swoimi platformami, a rozgrywka trwa tak długo, aż któryś z graczy jako pierwszy wykona połączenia z 6 biletów. Na początku rozgrywki otrzymujemy po dwa bilety i realizując jeden, dobieramy kolejną kartę. Gra zapowiada się interesująco, ponieważ w momencie pisania tego artykułu jeszcze nie jest dostępna.

Wsiąść do Pociągu: Berlin zabiera graczy do stolicy Niemiec.  W tej odsłonie pojawiła się jedna znacząco nowość, którą są dwa rodzaje połączeń na mapie. Pierwsze to tramwaje działające na klasycznej zasadzie. Zajmują one miejsce we wnętrzu mapy, zaś na jej brzegach znajdują się linie metra. Gracze posiadają po 5 wagoników metra i mogą za nie zdobyć więcej punktów. Na jedno połączenie przypada jeden wagonik, ale aby go zbudować należy wydać wskazaną ilość kart. Rozwiązanie to daje ciekawy aspekt strategiczny, ale nie jest wielka rewolucją, czy powiewem świeżości. Więcej o grze dowiecie się z mojej recenzji Wsiąść do Pociągu: Berlin.

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?
fot. Rebel.pl


Akcesoria, gadżety i spin-offy serii Wsiąść do Pociągu


Jeżeli myślisz, że to wszystko w temacie serii Wsiąść do Pociągu to muszę Cię zmartwić, choć jeżeli jeszcze czytasz to raczej zadowolić. Na rynku możesz znaleźć specjalne, matowe koszulki z nadrukowanymi ilustracjami od firmy Gamegenic. Dzięki nim ochronisz karty przed zużyciem i nadasz im pięknego wyglądu. Do tej pory wydano protektory dla wersji Europa oraz USA. Swego czasu były dostępne także limitowane wagoniki w kolorze różowym, z których dochód wspierał organizacje walczące z rakiem piersi. Limitowane wagoniki pojawiły się także dla wersji San Francisco.

W końcu prawdziwi fani serii powinni się zapoznać z Logiquest: Wsiąść do Pociągu - Zmiana toru, czyli jednoosobową łamigłówką na licencji planszowej serii. W tej grze mamy plastikową platformę z torowiskami, po których musimy przemieszczać wagoniki w taki sposób, aby rozwiązać różne łamigłówki. Pomysł intrygujący, a do tego dochodzi świetne wykonanie. 

Tak się prezentuje cała seria Wsiąść do Pociągu, a przynajmniej jej część dostępna w Polsce. Nie wspomniałem o grze cyfrowej i pomniejszych dodatkach pojawiających się lokalnie. Ticket to Ride jest potężną marką, która jeszcze długo będzie wprowadzała w świat planszówek nowych graczy.

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?

Wsiąść do Pociągu - jakie dodatki?